Impressie Symposium (met vlog en fotoalbum)

April 13, 2019

‘Samen de erfelijkheid van armoede te doorbreken’.

 

Op woensdag 27 maart jl. vond ons derde symposium plaatst met als doel ‘Samen de erfelijkheid van armoede te doorbreken’. Met dit jaar specifieke aandacht voor financiële educatie aan kinderen en jongeren, waar MON€Y SCHOOL zich ook mee bezig houdt. 

 

Verder in onze nieuwsbrief: 
Inne ten Have, innovatiemanager bij De Volksbank nam ons mee in de zoektocht van de bank naar het realiseren van maatschappelijke impact. Ook deze bank wil jongeren financieel weerbaar maken, maar hoe doe je dat? 

 

- Aisa Amagir, onderzoeker (HvA) naar de  financiële geletterdheid van 15 jarigen, deelde interessante inzichten over wat wel en niet werkt bij financiële educatie aan jongeren.

 

- Als docent economie weet Meester Vlogger jongeren te motiveren om zich in te zetten voor hun toekomst. Hij gebuikt zijn raptalent en camera om jongeren te bereiken. Bekijk hier zijn vlog.

 

- Gespreksleider Marianne Klop vraagt de wethouder Marjolein Moorman (armoede en onderwijs) wat de Gemeente Amsterdam kan betekenen voor kinderen in armoede. Lees hieronder hoe financiële educatie bij draagt aan de missie van de gemeente: kansengelijkheid.

 

Kansengelijkheid begint al als je jong bent. Je ontwikkelt je door mee te kunnen doen. Onderwijs speelt daarbij een belangrijke rol. Armoede thuis geeft stress en er is aangetoond dat dit een negatief effect heeft op de hersencapaciteit van kinderen waardoor zij niet goed kunnen leren. Zo is de kansenongelijkheid al vroeg een feit. Door deze kinderen, scholen en gezinnen extra te ondersteunen zet de gemeente in op gelijke kansen. De rol van scholen en onderwijs is erg belangrijk, maar de druk op scholen vormt een probleem. Het zou goed zijn als onderwijzers en docenten zich kunnen inzette voor de reguliere lessen en de extra aandacht voor financiële educatie additioneel gegeven wordt. De gemeente kan hier dan extra geld op inzetten. Ook bij het hoger onderwijs, zoals de HvA, waar docenten worden opgeleid. Een moment van crisis (lerarentekort) zou een kans kunnen zijn om vernieuwingen in het onderwijs versneld door te voeren.